אומרים תודה מכירים בטוב

מסר מרכזי:

חלק א'

מטרת החלק:

נשוחח על חשיבות הכרת תודה והכרת הטוב בחיינו

מטרת החלק:

תמצאו בזה משהו טוב – בכל פעם נעלה חניך אחר שיעמוד מול הקבוצה ויצטרך למצוא משהו טוב בסיטואציה שנקריא:

  • את.ה במקלחת ובאמצע השמפו נגמרו לך המים החמים
  • המבחן שחשבת שנדחה? אז הוא היום, עכשיו.
  • בבוקר הראשון עם הסניקרס הלבנות, בדרך לבית ספר, דרכת על קקי של כלב
  • שבוע לפני שתכננת לחגוג יום הולדת עם כל החברים, התחילה הקורונה וביטלה הכל
  • קמת בבוקר שלפני הטיול וגילית שהפלאפון שלך מת. אין דרך להחיות.
  • חזרת רעב.ה מבית ספר וגילית שכל מה שיש לאכול זה כל מה שאת.ה לא אוהב.ת

דיון:

  • מה יותר קשה – למצוא את הטוב או למצוא את הקושי בסיטואציות?
  • האם בכל רע יש טוב? האם אפשר למצוא את הטוב בכל סיטואציה?
  • למה בכלל לעשות את זה?

תחרות שירי תודה – נחלק את הקבוצה לשתיים ונערוך ביניהן תחרות – כל קבוצה בתורה צריכה לשיר שיר שמכיל את המילה תודה (גם מודה או להודות זה בסדר). הקבוצה שנתקעת בלי שיר נפסלת.

דיון:

  • למה יש כל כך הרבה שירים על תודה?
  • מה הקטע של להגיד תודה? מה התפקיד של התודה בחיים שלנו?
  • מה המשמעות של התודה כשאומרים אותה ומה המשמעות שלה כשמקבלים אותה ממישהו אחר?

נסמן את המקומות בחיים שלנו שכדאי שנכיר בהם את הטוב

מטרת החלק:

תודה בווטסאפ – נבקש מהחניכים לפתוח את הווטסאפ שלהם ולהתחיל לגלול בלי להסתכל. לאחר כמה שניות נגיד ‘סטופ’ ונבקש מהם לעצור על שיחה אחת ולספר על מה אותו אדם או אותה קבוצה צריכים לקבל מהם תודה.
ניתן לעשות את התרגיל הזה עוד פעם או פעמיים כדי לקבל גם תוצאות של משפחה, כיתה, חברים, תנועה וכו’.
ניתן גם להזמין את החניכים ממש לכתוב תודה באותן שיחות אם הם מעיזים.

מקומות של הכרת הטוב – נפזר על הרצפה או נתלה על הקירות דפים שבמרכזם נכתוב מעגלי שייכות שיש לחניכים שלנו: משפחה, בית ספר, יישוב, חברים (כל מה שלא תנועתי)
נזמין את החניכים להסתובב בין הדפים ולכתוב את הטוב שהם מכירים לכל אחד מהמעגלים האלה.

נתרגל הכרת תודה במרחבים הקבוצתיים

מטרת החלק:

המעגל התנועתי – לאחר שכולם כתבו ולאחר שהזמנו לשתף קצת בתוצרים, נוסיף פלקט גדול יותר במרכז ונכתוב במרכזו – הקבוצה שלי בתנועה. נבקש מהחניכים לכתוב את התודה ואת הכרת הטוב שיש להם ביחס לקבוצה שלהם.

לאחר שכתבו, נוסיף גם אנחנו (חובה!) את התודה שלנו אליהם ואת הכרת הטוב שלנו על הקבוצה.

 

דגשים לפעולה

בחווה- 

לעשות מגוון פעילויות מעשה במרחב החוץ והחווה בשעות הלילה סביב המדורה או כפעילות ערב. מגוון פעילויות זרעי כוכבים הקשורים לזרעי קיץ.

  • להכין ביחד כוכבים מחומרים ממוחזרים קרטונים וכדומה כל חניך מקבל מספר כוכבים וכותב עליו לחבר אחר בקבוצה למה אתה הכוכב שלי.
  • כל חניך.ה תופסת פינה ובוחרת כוכב שהוא שלה ומבקשת ממנו משאלה. לחלק לחניכים פתקים עם המשפט- “never stop looking up” וכל חניך.ה צריך לכתוב בהמשך מה הוא איחל.ה לעצמו ומה ביקש כשהסתכל.ה על הכוכב שבחר.
  • המדריך יקריא את המשפט- “וזה הזמן שלך לזרוח ולדעת ולגעת בהכל לטרוף את העולם אל תפחד לפעול…” לאחר מכן יעביר דף קבוצתי שכל אחד משלים ומקפל. במה אני מרגיש שזרחתי השנה…

מה הדבר הכי חשוב שלמדתי השנה על עצמי…. באיזה אופן נגעתי?מעשה שעשיתי שהשפיע עלי….

לאחר מכן פותחים את הדפים ובעילום שם אם החניכים מאשרים מקריאים את כל הטוב הקבוצתי שקרה לנו השנה.

  • לעשות ביחד תצפית כוכבים עם מישהו שמבין ולחפש את הדובה הגדולה את העגלה הקטנה וכו’. להסביר שכדי לראות את הציורים יש לחבר קו דימיוני בין הכוכבים. לאחר מכן לחזור למעגל ולומר שכדי לראות את הכוח שלנו כקבוצה יחד גם אנחנו צריכים לחבר ביננו את הקוים. כל אחד.ת מאיתנו הוא כמו כוכב וכדי שנשלים את הסיפור המשותף שלנו עלינו לחבר ולהתחבר ביננו. המדריך יביא חוט צמר ויבקש מי רוצה להתחיל ולספר חוויה טובה שזכורה לו מהשנה ועל מה הוא רוצה להודות וחניך אחר יתחבר לסיפור וימשיך ויזרוק את החוט כאשר הוא מחזיק לחניך הבא שיספר וכך ניצור את החיבורים שלנו כמו בשמיים. אולי אפילו תצא צורה מיוחדת שהיא שלנו.

פרויקטים בחווה- 

הקבוצה יכולה לבחור פרויקט משותף של עשייה בחווה ומחוצה לה בקהילה על מנת לצאת עם תוצר קבוצתי המראה את החיבור הקבוצתי ואת הכרת הטוב המשותף.

  • הכנת לוח מודעות לחווה ולקשט אותו ולכתוב – לוח זה מוקדש לכל חניכי החווה מקבוצת ז’-ח’.
  • שידרוג פינת המדורה- הכנת ארגז עצים לצד המדורה שבו נאחסן עצים למדורות. רעיון לישיבה מסביב למדורה. ניתן גם לצייר על הגזעי ישיבה ושוב לכתוב בסוף הקדשה לטובת כולם.

לימוד מסביב למדורה- חניכי ז-ח- “טנא מלא כוכבים”

טנא מלא כוכבים

ריח דשאים דובבים

עמוק בטל

פועם לבבי

הנה פעמיך קרבים

הרעידו ריבוא רביבים

עמוק בטל

פועם לבבי

 

לאה גולדברג.

שאלות ללימוד-

  1. מתי הרגשתם את ליבכם פועם השנה? שתפו בחוויה שריגשה אתכם.
  2. לאה מתארת בשירה המקסים את החיבור לפשטות ולקסם שבטבע. באיזה אופן גם אתם התחברתם השנה לטבע שסביבכם?
  3. בכל שנה הטנא הפרטי שלנו מתמלא כוכבים טובים. מלאו בכוכבים נוספים את הטנא של חברכם לקבוצה ושתפו על מה תרצו להודות לו השנה.

תודה

התקבל בהצלחה

היי,

כותרת של הפעולה
מסר מרכזי
גוף הפעולה
שורה תחתונה
דגשים לפעולה
Maximum file size: 10 MB
Maximum file size: 10 MB
Maximum file size: 10 MB
דילוג לתוכן