נבחן יחד מה היינו רוצים ליצור במרחב המשותף שלנו ואיזה כוחות נמצאים בו.
נבחן מדוע חוקים הם דבר חשוב בקבוצה
משחק פתיחה- לעבור את הנהר (15 דקות)
ניתן לחניכים 4 חתיכות קרטון (אם הקבוצה גדולה אפשר גם קצת יותר). על הקבוצה לעבור מצד אחד שהמדריכה תגדיר לצד אחד, רחוק יותר, שהמדריכה תגדיר. בשביל לעבור לצד השני עליהם להשתמש בקרטוני העץ בלבד ולא לדרוך על האדמה.
משחק ללא חוקים (20 דקות)
נחלק את החניכים לקבוצות קטנות של כ-4 חניכים. כל קבוצה תכין על האדמה לוח משחק פשוט (נצייר כמו טבלה של מספר ריבועים על האדמה). כל חניך יבחר בזריזות פריט מהטבע שיהיה השחקן וכל קבוצה תקבל קובייה וחפיסת שוקולד. נסביר לחניכים שעליהם לשחק במשחק וההוראה היא- מי שמגיע ראשון לסוף המסלול- מנצח וזוכה בשוקולד. המדריכה תניח בכל לוח משחק, על חלק מהקוביות, כוכבים/אצטרובלים. כל פעם שאחד השחקנים נעצר על משבצת מסומנת, הוא יכול להמציא חוק למשחק. נתחיל לשחק (מבלי לענות על שאלות.
ככל הנראה המשחק ידרדר מהר והחוקים יהפכו להיות לא הוגנים אחד כלפי השני- ‘אני מקבלת את השוקולד’. כאשר נראה שרוב הקבוצות הגיעו למבוי סתום במשחק נתכנס ונשאל:
נסכם: ראינו כיצד המציאות נראית כאשר אנחנו לא קובעים כללים ברורים. יש בלאגן, אי הסכמות, לפעמים מצבים לא הוגנים ולא ראויים. הכללים עוזרים לנו כקבוצה להתנהל בצורה נכונה שמטיבה עם כלל חברי הקבוצה, שומרת על כל אחד ואחת בה ומאפשרת לנו לקיים את הפעילות שלנו.
נבחן אילו התנהגויות מקובלות בחווה שלנו ואילו לא
בתוך מעגל המרחב הבטוח (15 דקות)
נשרטט על החול עיגול גדול ונתחיל לצורך החימום במשחק ים יבשה קצר. לאחר מכן, כל חניכה תקבל 2 פתקים. על פתק אחד תרשום התנהגות שהייתה רוצה לראות בקבוצה, התנהגות שמאפשרת פעילות בטוחה. על פתק שני תרשום התנהגות שלא הייתה רוצה לראות בקבוצה. נבקש מהחניכים להניח את הפתקים עם ההתנהגויות הרצויות בתוך המעגל ואת הלא רצויות נניח מחוץ למעגל. גם המדריכים יוסיפו את הפתקים שלדעתם חשוב שיהיו.
הנורמות שלנו (15 דקות)
נעבור יחד על הפתקים שהחניכים הניחו במעגל ומחוצה לו. נשאל את החניכים עבור כל פתק אם הם מסכימים או היו משנים את מקומו?
במידה ולא מסכימים נערוך שיח משותף עליו ונקבל החלטה משותפת.
במידה ומסכימים, נבקש מהחניכים לנסח נורמה שאותה נכתוב על פלקט שבהמשך נתלה במרחב הקבוצתי שלנו.
למדריכה: חשוב להכין גם פתקים או לשקף לחניכים על כללי מסגרת בכללם של הפעילות בחווה: באשר לעבודה עם כלי עבודה וכו’. חשוב לעודד אותם לקבוע נורמות חיוביות גם- למשל אחריות על איסוף חניכים מהבתים בדרך לפעילות, אחראי ימי הולדת וכו’.
מעשה שדרוג הקיים ושיפוץ מתקניים בחווה
מה נשתנה?
לאחר שהבחנו בשבוע שעבר בשינויים שהיו בחווה, ניגש לשדרג את החווה שלנו. נבחר יחד עם הקבוצות מתחם ספציפי שאולי נפגע בקיץ ואותו נרצה לשדרג- למשל חיזוק ערוגות העץ, חידוש שלטי צמחים, חידוש שביל בחווה וכו’. בהתאם לבחירה של החניכים, נאסוף יחד את כלי העבודה הנדרשים, נסביר ונתכנן את הפעילות לחניכים, נעביר תדריך בטיחות לשימוש בכלים- ונתחיל במעשה.
נשאל את החניכים- איך היה לכם לשפץ את ה_______________________?
אילו עוד דברים תרצו לייצר בחווה ולשדרג בחווה? את הרעיונות נכתוב על דף שנוכל להיעזר בהם להמשך השנה.
כשיש לנו מסגרת, כמו שלמדנו היום, אנחנו יכולים לעוף הכי גבוה בעולם. חשבו לרגע; דמיינו שאתם בבניין גבוה, על גג הבניין. אין גדר מסביב. האם תתקרבו לקצה הרחבה כדי להביט למטה? כנראה שלא, כך גם מחקרים אומרים. כשיש לנו גדר, גבול, אנחנו מרגישים יותר חופשיים, יותר יצירתיים ויותר יכולים להגשים את עצמנו. למה זה קורה? כשאנחנו יודעים שיש הסכמה ברורה לאופן בו אנחנו מוגנים, אנחנו חוששים פחות מהסכנות שבדרך. הנורמות שקבענו יעניקו לנו את החופש לפעול בתוך מרחב בטוח שבו שותפים כל החניכים בקבוצה. ולאורך הדרך תמיד נוכל להסתכל אחורה ולפתוח את הנורמות, לשפץ אותם ולשדרג אותם, בהתאם לחוויות שנעבור בדרך.
דגשים למדריך:
שימו לב להכנה מוקדמת של העזרים כמפורט מטה
הקפידו לעבור על נהלי בטיחות בתחילת הפעולה
מרחב בטוח:
מילים מרכזיות: שיתפתי, פעלתי יחד, עברתי, חוקקתי, הארתי, הערתי, יצרתי, חידשתי, שידרגתי
רשימת ציוד: