הצבר

מסר מרכזי:

על קיבוץ הגלויות, דמות הצבר הישראלי וכור ההיתוך

חלק א' קיבוץ גלויות

מטרת החלק:

נבין את המושג קיבוץ הגלויות

מטרת החלק:
  1. מולקולות נקרא במספרים אקראיים לפיהם החניכים צריכים להתקבץ. לדוגמא- 4← על החניכים להסתדר ברביעיות. בכל פעם לאחר שהחניכים הסתדרו נקריא שאלה ועל החניכים לדון בשאלה זו. בפעם האחרונה נבקש מהחניכים להסתדר לפי העדות מהן המשפחה שלהם הגיעה ולא לפי קבוצות עם מספר מסויים. 

    שאלות:

  • מה הדברים שעושים אותי שונה מאנשים אחרים? ספרו לפחות משהו אחד כזה.
  • מאיזה ארץ הגיעה המשפחה שלי ומה מהמנהגים של עדה זו המשפחה שלי אימצה אלינו?
  • האם המשפחה שלי נותנת חשיבות לעדה ממנה הגענו? האם זה חלק ממה שמגדיר אותי?
  1. מגוון – נעבור בין הקבוצות שנוצרו לפי עדות המוצא של חניכים. הוא שואל כל קבוצה מה העדה המשותפת לכולם. המטרה כאן היא להראות את המגוון שיש בין כולם. יהיו גם חניכים שיש להם כמה ארצות מוצא לכן לא ידעו באיזה קבוצה להיות ולכן יהיו בכמה קבוצות.

סיכום- כל אחד מאיתנו מגיע מארץ מוצא אחרת. בשנים הראשונות של המדינה ואפילו עד היום, יהודים מארצות שונות עלו לישראל מכוח חוק השבות. זה נקרא “קיבוץ גלויות”.

חלק ב' איך יוצרים חברה מאוחדת מקיבוץ גלויות?

נדון בקשיים ביצירת חברה מאוחדת במדינת ישראל

מטרת החלק:

כותונת פסים – נשמיע את השיר כתונת פסים אותו כתב מאיר אריאל, ובביצוע של מגוון אמני ישראל.
דיון:

  • מה הבנתם מהשיר?
  • האם אתם מזהים תזכורת לסיפור תנ”כי? (סיפור יוסף וכתונת הפסים- הסבר למדריך בנספח א’)
  • מה השיר מספר?

נסכם- השיר מספר את סיפור עם ישראל. למעשה הוא מתחיל מסיפור יוסף וכתונת הפסים כאשר הייתה מריבה בין האחים שהגלתה את יוסף למצריים. לאחר מכן האחים נפגשים ומתקשים לזהות אותו. כמו בסיפור התנ”כי גם בשיר מוצג עם ישראל כאחים ש”התפזרו” בגולה ועתה נפגשים ומתקשים לזהות אחד את השני. השיר מציג את השונות הגדולה בין כל היהודים שהגיעו ממדינות שונות בגולה. 

נשאל- מה הקושי בהתמודדות עם העם היהודי שהיה בגלות וכעת מתאחד שוב במדינת ישראל? (ניתן להתייחס לשיר או לחשוב באופן חופשי). 

קשיים אפשריים: פער תרבותי, שונות שפתית, מנהגים שונים, שוני באופן ההתייחסות לדת, פערים כלכליים, קושי תעסוקתי ועוד…

 

חלק ג' מיהו הצבר?

נדון בדמות הצבר ומאפייניו

מטרת החלק:

הצבר- אחת מדרכי ההתמודדות הייתה יצירת דמות הצבר הישראלי. הצבר מייצג צמח רך ומתוק מבפנים אך קוצני מבחוץ וזה מהווה מטאפורה לישראלי החדש שרצה ליצור ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל- דוד בן גוריון.

מאפייני הצבר היו (ניתן לתת לאחד החניכים המוכשרים להציג באופן תאטרלי את המאפיינים שמקריאים): 

  • מדבר בסלנג ובשפה העברית
  • התגלמות החלומות של ההורים- ילד מוצלח
  • גבר, מפקד אמיץ החי בצל סכנות- מימד צבאי
  • מונע עי החובה הלאומית ונאמן לחברה הישראלית- פועל למען המדינה
  • חסר שורשים, חסר תודעה היסטורית, חי בהווה- מושפע ממה שקורה עכשיו ולא מעבר משפחתו ומוצאו.
  • נער שלא בגר- בעל מרץ, חזק ומוכן למשימה
  • אנטי תזה (שונה מאוד) ליהודי הבלותי- כלומר לא מסכן, לא נרדף, לא מונע מפחד אנטישמי
  • ממעט בהפגנת רגשות- מתנהג כמו “גבר”
  • מסור למשימה ולחברים
  • נעדר סימני שאלה- יודע ובטוח בהכל

נשאל- האם כל הישראלים יכולים באמת להיות כמו דמות הצבר, כלומר אותו הדבר?

ניתן לחניך להקריא את המושג “כור היתוך”- ביטוי מטאפורי לתהליך שינוי בו חברות הטרוגניות המורכבות אנשים מרקעים תרבותיים, חברתיים, אתניים ודתיים שונים הופכות יותר הומוגניות על ידי חיים זה לצד זה ואימוץ מאפיינים תרבותיים שונים.

נבקש מהחניכים לבחור קריקטורה שהכי מדברת אליהם ובמעגל נציג את הבחירות שלנו. (נספח ב’)

דיון

  • האם יש דבר כזה באמת “כור היתוך”?
  • האם כור ההיתוך הצליח במדינת ישראל? האם נהיה באמת דמות צבר אותה כולם אימצו? האם באמת נהייתה תרבות אחת?
  • מה הבעיה בתהליך זה?

שורה תחתונה

מדינת ישראל מורכבת מיהודים שהגיעו מכל מיני מדינות בעולם. לכל מדינת מוצא יש שפה, תרבות, מנהגים ועיסוקים שונים. במהלך השנים המדינה ניסתה לקרב ולחבר בין כל העולים על מנת ליצור חברה חדשה. יש הטוענים שתהליך זה פגע בשוני התרבותי ובייחודיות שיש בין כל אדם ואדם במדינה.

עזרים

תודה

התקבל בהצלחה

היי,

כותרת של הפעולה
מסר מרכזי
גוף הפעולה
שורה תחתונה
דגשים לפעולה
Maximum file size: 10 MB
Maximum file size: 10 MB
Maximum file size: 10 MB
דילוג לתוכן