הקול שלי

מסר מרכזי:

פעולת בירור צרכים אישיים ואיך אנחנו פועלים במטרה למלא אותם במרחבים שונים. נבין מה המשמעות של השמעת קול וכיצד אנחנו רוצים להשמיע אותו.

חלק א' צורות רבות לקול

מטרת החלק:

נכיר דרכי תקשורת מגוונות בעולם החי

מטרת החלק:

משחק פתיחה- זמזומים (10 דקות)
נשב בחצי מעגל ונבקש מחניך אחד לשבת עם הפנים לחצי מעגל. המדריכה עומדת מאחורי המתנדב ומציגה לקבוצה שלט/לוח מחיק ועליו רשום שם של שיר. על הקבוצה לזמזמם יחד את השיר (מבלי לשיר את המילים שלו), ועל המתנדב לנחש מה השיר המזומזם. וכן הלאה.

 

חלק א’: צורות רבות לקול (30 דקות)

השמעת הקול שלנו יכולה להתבטא בדרכים מגוונות מאוד. לפני שנברר מה הדרכים שבהן אני מביעה את קולי, נבחן ונלמד על דרכים אחרות שניתן לראות בעולמות החי

איך הם מדברים?

נחלק את הקבוצה ל-3 צוותים. כל צוות יבחר/יקבל שם של חיה ועל חברי הצוות לחשוב כיצד היא מתקשרת עם בני מינה.
אופציה 1- לקבוצה התיאטרלית: להמחיז בהצגה או להציג בשיר את עולמה של החיה ודרכי התקשורת שלה.
אופציה 2- לקבוצה החוקרת: לחקור באינטרנט ולהציג ככתבת חדשות/כתבת תחקיר.

אופציות לחיות ודרכי התקשורת שלהן- לשימושכם המדריכים:

  1. טווסים- הטווסים מתקשרים לצרכי חיזור בעזרת תצוגת הגוף ותזוזה.
  2. קופים- משתמשים בשפת גוף (הבעות פנים, תזוזה וכו’) כדי לתקשר וגם במטרה לחזק את מעמדם בחברה ולהגדיר את מקומם היררכי.
  3. דבורים- הדבורים משתמשות בריקוד הדבורים- שמבוסס על נראות, מגע וקול, על מנת להודיע לשאר הדבורים על מיקום של צוף וכמה ממנו קיים.

פילים- מסוגלים לשמוע גלי קול בתדר נמוך. פילים מסוגלים לשמוע תדרים על טווחים של קילומטרים, מה שעוזר לנקבות למצוא זיווג לצורך רבייה. 

חלק ב' צורות רבות לקול שלי

נבחן כיצד אנחנו מביעים את הקול שלנו ונכיר דרכים רבות להשמעת הקול שלנו

מטרת החלק:

איך אני משמיע את הקול שלי?
נניח במרכז המעגל או במפוזר במרחב מספר שלטים. על השלטים מתוארים צרכים שונים שדורשים תקשורת. החניכים יסתובבו עצמאית בין השלטים ויכתבו עליהם כיצד הם מעבירים את המסר המתואר במשפט.
אופציה נוספת (מבנית יותר): מתחת לכל משפט המתאר צורך, נכתוב גם מספר דרכים והחניכים יצטרכו לסמן בעזרת מדבקה את הדרך המועדפת עליהם. 

 

למדריכים: לפניכם משפטי צרכים ותחתם דרכים לתקשורת. הכינו את השלטים בהתאם לדרך המענה שהייתם רוצים לקבל מהחניכים (רק משפט או משפט פלוס אופציות)

 

המשפטים:

  • איך אני מבקש עזרה?
    פנייה ישירה להורים או לחברים שאני מאמינה שיכולים לעזור לי
    עושה הכל כדי להסתדר בעצמי, ורק אם אין ברירה- מבקש
    שולח הודעה בקבוצת החברים ומקווה שמישהו יענה
    מחכה שישאלו אותי אם אני צריכה עזרה
    מפרסם פוסט פומבי באינסטגרם/בפייסבוק 
  • איך אני מביע אהבה?
    נוח לי להגיד ישירות לקרובים אלי את הרגשות שלי כלפיהם
    אני מעדיפה מעשים על מילים
    אני עוזרת ואעשה הכל עבור מי שאני אוהבת- אני החברה שתמיד שם
    אני מכינה או קונה מתנות למי שאני אוהבת
    אני מבשלת ומכינה אוכל למי שאני אוהבת
    אני דואגת למי שאני אוהבת- מוודאה תמיד שהוא בסדר ושטוב לו
  • איך אני עוזרת לחבר?
    אני מציעה פתרונות פרקטיים וריאליים לחבר שנמצא בקושי
    אני יודעת לזהות שחברה שלי צריכה עזרה גם מבלי שתבקש
    אני עוזרת לחברים שלי כשהם מבקשים ממני- אני חייבת בהירות
    אני תמיד שואלת את החברים שלי אם הם בסדר או אם הם צריכים משהו
    אני יודע להיות שם בשביל החברים שלי, להקשיב, לתמוך ולחזק
  • איך אני מעדיפה שיעזרו לי?
    כשקשה לי אני רק צריכה שיחזקו אותי ויזכירו לי שאני מסוגלת
    כשאני עוברת משבר אני צריכה שקט, שיתנו לי את המרחב שלי
    כשקשה לי אני מעדיפה להרגיש עטופה, לקבל חיבוק
    כשאני נתקלת באתגר אני זקוקה לחבר שיעזור לי לסדר את המחשבות, לרשום ולארגן הכל
  • כשאני רוצה להביע את דעתי בדיון..
    אני פשוט אומרת ומדברת, ואני מרגישה שמקשיבים לי
    לוקח לי רגע להתחיל לדבר ולעיתים אני קצת חושש אבל בסוף פשוט אומר
    אני פונה לחבר שיושב לידי ואומרת לו
    אני מעדיפה לכתוב את המחשבות שלי
    במהלך הדיון אני שותקת, אבל אחר כך בשיחה אחד על אחד אני אומרת
    אני מעדיפה להדגים ויזואלית את המחשבות שלי- לכתוב/לצייר/להציג על הלוח

 

נסכם את החלק הזה:

  1. לקול צורות רבות? האם חבר ששותק, זה אומר שאין לו קול?
  2. ההתנהגות והמילים שלנו נחשבים הקול שלנו?
  3. כל אחד מכם מבקש עזרה, למשל, באופן אחר. מה המשמעות של זה? 
  4. איזו אחריות מוטלת עלינו כעת כשאנחנו מבינים כי החבר שמולנו מתקשר באופן אחר מאיתנו?
  5. השמעת הקול שלי (בכל דרך) משפיעה על הקבוצה? יש דרך מסוימת שיש לה יותר השפעה?

 

חלק ג' הקול שלי במרחב החינוכי

נבחן כיצד הקול שלנו נשמע במרחב החינוכי, בקבוצה שלנו ונחזק את עוצמתו

מטרת החלק:

מרחבים סביבנו:

נכין מראש שלטים עם דברים ספציפיים שקרו בחווה שלנו. כלומר, עליכם המדריכים לבחור סיטואציות שהתרחשו/החלטות שהתקבלו בחווה בתקופה האחרונה. למשל: החלטה על השתילות בגינה- מה שותלים, אירוע שבועות, פעילות קיץ מסוימת שהייתה, הרצאה שהגיעה לחווה וכו’.

נניח במרכז המעגל את השלטים ונשאל את החניכים:

מי היה באחד מהאירועים הללו? נבקש מכל חניכה שתעמוד ליד שלט שמתאר אירוע שהיא הייתה בו/זוכרת שקרה/הייתה שותפה בו. כך נחלק את הקבוצה לצוותים.

נחלק לכל קבוצה כרטיסיית שאלות ונבקש שישוחחו בעזרתן.

השאלות:

  1. ספרו על האירוע- כל אחד מהנקודת מבט שלו (מה היה, מי הגיע, מה הייתה המטרה?)
  2. מה הייתה חלוקת האחריות על האירוע?
  3. מי קיבל את ההחלטות? איך ההחלטות התקבלו?
  4. אם האירוע היה מתקיים בקרוב שוב- הייתם עושים משהו אחרת?
  1. נחזור למליאה ונבקש מכל קבוצה לשתף במסקנות אודות האירוע ששוחחו עליו.
    נשאל את החניכים-
  1. יש אירועים שאתם מרגישים יותר מחויבים אליהם? שהם יותר חשובים לכם? 
  2. מה יש באירועים הללו? מה מאפיין אותם? (אני אחראית על חלק באירוע, האירוע נוצר מתוך רעיון שהצעתי..)
  3. האם יש מקומות שהייתם רוצים לפעול בהם יותר?

שורה תחתונה

נסכם ונחדד- לכל אחד מאיתנו, כמו שראינו לאורך הפעולה, יש קול וכל אחד בוחר להשמיע אותו באופן שונה. לכן, ראשית עלינו להבחין באופן בו אנו מוציאים את הקול שלנו, לאחר מכן להבחין כיצד החברים סביבי משמיעים את קולם. כשאנחנו מרגישים שהקול שלנו נשמע, אנחנו מפתחים חיבור עמוק יותר למרחב בו אנו נמצאים. לצד זה- כשאנו מאפשרים לכל השותפים במרחב להשמיע את קולם, היחסים בינינו מתחזקים ונוצרים יחסי הגומלין שעוזרים לנו להתפתח ולצמוח. 

בפעילות הבאה נבחן כיצד אנחנו יכולים להשמיע את הקול שלנו במקומות שבהם הוא עוד חסר ושציינו קודם.

 

רשימת ציוד:

משחק פתיחה- לוח מחיק קטן/מספר פלקטים, טוש ורעיונות לשירים שהחניכים מכירים.

חלק א’- אין צורך בעזרים

חלק ב’- שלטים בהתאם למתודיקה שבחרתם, מדבקות/עטים.

חלק ג’- שלטים עם אירועים שהתקיימו בחווה בתקופה האחרונה.

דגשים לפעולה

דגשים למדריך:

  • שימו לב להכנה מוקדמת של העזרים כמפורט מטה
  • הקפידו לעבור על נהלי בטיחות בתחילת הפעולה: במיוחד על שמירה על בטיחות בשטח וביציאה מהחווה
  • זו פעולת התכנסות וכדי לערוך אותה במרחב שיהיה בו נעים ואינטימי- אולי להכין קנקן תה ולייצר אווירה קרובה שמאפשרת ומעודדת שיח

מרחב בטוח:

  • הקפידו על חלוקת קבוצות נוחה אך גם מקרבת ומאתגרת.
  • בחלק ב’- שימו לב ביתר רגישות לתשובות של החניכים ולדרך ההתמודדות שלהם אל מול המשפטים. במידת הצורך אפשר לא לשתף על דברים אישיים ועליכן המדריכות לתת תחושת ביטחון ולאפשר מרחב בטוח ושומר.

 

מילים מרכזיות: להגיד, להקשיב, להשמיע, לשמוע, להביע, להבחין, לדבר, לתקשר.

תודה

התקבל בהצלחה

היי,

כותרת של הפעולה
מסר מרכזי
גוף הפעולה
שורה תחתונה
דגשים לפעולה
Maximum file size: 10 MB
Maximum file size: 10 MB
Maximum file size: 10 MB
דילוג לתוכן